torsdag 15 juni 2006

Är fildeling stöld?

Det finns tillfällen då de senaste problemen visar sig vara de äldsta. Medan debatten om fildelning sakta tonar ut – för att förhoppningsvis återvända vid ett annat tillfälle – så efterlämnar den mängder av obesvarade frågor.

En av dessa är: ”Är fildeling stöld?” Och då menar jag inte juridiskt utan mer etiskt/moraliskt.

Självklart inte, skulle man svara om man med stöld anser att någon måste bli bestulen. Om jag stjäl min grannes bil, då är det stöld, därför att grannen förlorar sin bil.

Men om jag bygger en likadan bil som grannen – det kan väl knappast sägas vara stöld??? Eller??

Allt är helt enkelt en fråga om perspektiv. Om en viss artist, som vi kan kalla för EBBE, gör musik så är jag konsumenten – Jag lyssnar på musiken och det kan till och med hända att jag njuter.

EBBE vill ge mig en musikalisk upplevelse och han vill ha betalt för detta.

Om jag njuter men inte betalar. Då anser åtminstånde jag att detta är stöld. Jag har bestulit EBBe för en ersättning för min njutning.

Egentligen skulle man bara betala för den musik man tycker om... vilket vi gjorde på den tiden vi köpte skivor.

Slutsatsen blir en regel: Du skall icke själa. Att stjäla är dåligt alltså är fildelning dåligt.


Men.. skulle jag ändå ladda hem musiken och hjälpa till att sprida den vidare. Då sprids EBBE:s musik över världen och en dag vill man kanske även höra EBBE i Japan och USA. EBBE far dit på turné och blir rik och berömd. Fildelning är bra för EBBE:s kariär.

Slutsatsen blir: Fildeling får goda konsekvenser.

Inom praktisk filosofi kallas det första för ”Regeletik” och det andra för ”Konsekvensetik”.. eller för att utrycka det enkelt... ska jag handla efter ett antal regler eller ska jag handla så att konsekvenserna av mina handlingar blir så goda som möjligt?

Min övertygelse är att vi aldrig kan förutse konsekvenserna av vårt handlande. Ingen kan garantera EBBE en karriär bara för hans musik fildelas.

Därför bör vi handla efter vissa levnadregler. Men levnadsregeln ”Du ska inte stjäla – men fildeling går bra”, är knappast någon bra regel. Därför måste vi också stoppa de stölder som den illegala fildelningen utgör. Vi måste se till att den blir legal i stället – låt oss fildela men låt oss också få betala för det. Annars stjäl vi.

/Clas

Inga kommentarer:

Etiketter

politik (70) filosofi (18) Böcker (13) Kultur (11) Musik (11) Film (8) IT (7) religion (7) Gnäll (6) Media (6) Humor (5) Internet (5) rasism (5) Historia (4) Konst (4) Visor (4) Datorer (3) Debatt (3) Radio (3) Sunk (3) TV (3) Verslära (3) schlager (3) träning (3) Äldreomsorg (3) England (2) Etik (2) Göteborg (2) James Bond (2) Korrelation (2) Kul (2) Miljö (2) Poddradio (2) Språk (2) Teknik (2) café (2) journalistik (2) jämställdhet (2) mat (2) nostalgi (2) psykologi (2) skola (2) Barn (1) Björktavlor (1) Blog (1) Bröllop (1) Deckare (1) EU (1) Faktiodet (1) GP (1) Gnällbältet (1) HBT (1) Hyland (1) Istanbul (1) Kausalitet (1) Komik (1) Konsert (1) Kärnkraft (1) Norge (1) Original (1) Oscar Wilde (1) Povel Ramel (1) Privat (1) Recept (1) Resor (1) Ryssland (1) Rövare (1) STIM (1) Speedway (1) Spel (1) Text (1) Tidningar (1) Typografi (1) Vätgas (1) Web (1) alkohol (1) barnuppfostran (1) beethoven (1) blogg (1) bluff (1) dataspel (1) deklaration (1) diplomati (1) fiol (1) folkmusik (1) gjutjärn (1) hiphop (1) kalkon (1) kläder (1) kollektivtrafik (1) kolonialism (1) kulning (1) kärlek (1) mode (1) mässa (1) noveller (1) nyheter (1) pekoral (1) personligheter (1) rykten (1) skatt (1) skämt (1) spam (1) statistik (1) textäventyr (1) upphovsrätt (1) ylande (1)