lördag 10 juni 2006

Jag köpte en CD i går...
Ja.. egentligen i torsdags men so what. En CD jag längtat efter länge. "Goodbye" med Bobo Stenson, Anders Jormin och Paul Motian. ( Läs recension på All That Jazz )

Alltså.. det var bara att knata över till Bengans... lägga upp 169 kronor (inget överpris för just den skivan) och sedan bära hem en liten plastbit.. in med CD:n i datorn och rippa till MP3 och sedan föra över den till min trogna Creative Zen. Först därefter kunde jag lyssna på den. Den var bra.

Men.. nu står ytterligare en CD i min hylla och tar plats .. en CD jag knappast kommer att använda då jag kan koppla in min MP3-spelare var jag vill. Jag betalade mängder av pengar för distrubution och fysisk tillverkning förutom att jag fick ta spårvagnen ned till Sigbergstorget...

Men med 14 låtar och ett pris på 5 kronor per låt, i MP3-format hade jag sluppit kostnader och besvär. För 70:- hade förmodligen försäljningen ökat - även om just denna CD säljer enormt bra för att vara en jazzplatta.
Ingen distrubution, ingen fysiskt produktion inget onödigt åkande. Den bästa av alla världar - om nu bara ECM hade kunnat erbjuda mig detta.
Jodå man kan köpa CD:n via nätet för 17.90 Euro. Men jag vill inte ha CD:n... Jag vill bara ha musiken.

Och sålde man enskilda låtar och vore jag snål kunde jag bara köpt Alfonsina - plattans bästa nummer. För en femma.

Om jag å andra sidan hade hittat skivan på CD++ hade jag kunnat ladda hem den i det format jag önskar. Utan kostnad. Men nu är skivan tillräckligt bra att betala för. Men inte som CD .. bara som MP3.

Ge oss konsumenter det vi vill ha så kommer vi att betala för det.

Inga kommentarer:

Etiketter

politik (70) filosofi (18) Böcker (13) Kultur (11) Musik (11) Film (8) IT (7) religion (7) Gnäll (6) Media (6) Humor (5) Internet (5) rasism (5) Historia (4) Konst (4) Visor (4) Datorer (3) Debatt (3) Radio (3) Sunk (3) TV (3) Verslära (3) schlager (3) träning (3) Äldreomsorg (3) England (2) Etik (2) Göteborg (2) James Bond (2) Korrelation (2) Kul (2) Miljö (2) Poddradio (2) Språk (2) Teknik (2) café (2) journalistik (2) jämställdhet (2) mat (2) nostalgi (2) psykologi (2) skola (2) Barn (1) Björktavlor (1) Blog (1) Bröllop (1) Deckare (1) EU (1) Faktiodet (1) GP (1) Gnällbältet (1) HBT (1) Hyland (1) Istanbul (1) Kausalitet (1) Komik (1) Konsert (1) Kärnkraft (1) Norge (1) Original (1) Oscar Wilde (1) Povel Ramel (1) Privat (1) Recept (1) Resor (1) Ryssland (1) Rövare (1) STIM (1) Speedway (1) Spel (1) Text (1) Tidningar (1) Typografi (1) Vätgas (1) Web (1) alkohol (1) barnuppfostran (1) beethoven (1) blogg (1) bluff (1) dataspel (1) deklaration (1) diplomati (1) fiol (1) folkmusik (1) gjutjärn (1) hiphop (1) kalkon (1) kläder (1) kollektivtrafik (1) kolonialism (1) kulning (1) kärlek (1) mode (1) mässa (1) noveller (1) nyheter (1) pekoral (1) personligheter (1) rykten (1) skatt (1) skämt (1) spam (1) statistik (1) textäventyr (1) upphovsrätt (1) ylande (1)