måndag 12 juni 2006

En sak är i alla fall säker... framför man en felaktig åsikt en gång så ligger detta efter en i all evighet.
På grund av, vad jag förmodar, ett förbiseende råkade MP:s valmanifest få följande utseende:
"Nedladdning av exempelvis musik och filmer för privatbruk ska vara tillåtet. Upphovsrättsinnehavare ska ha annan ersättning för sina verk."

Jag utgår från att man menar fildelning och inte nedladdning i alla fall är det fildelning Peter Eriksson talar om i sin blogg: Fildelning en positiv teknikutveckling

Men eftersom vissa läser webben som fan läser bibeln så läser man ofta in det man vill... nämligen att MP skulle på något sätt vara motståndare till uppladdning .. men så är inte fallet.

Kanske man också ska uppmärksamma den sista meningen "Upphovsrättsinnehavare ska ha annan ersättning för sina verk". Detta är heller inte samma sak som att vi absolut vill införa bredbandsskatt eller bredbandsavgift.
Jag är inte övertygad om det usla med en sådan lösning men det finns förhoppningsvis ideér som är bättre. Kan parterna mediabolag och bredbandsleverantörer hitta en bättre lösning så anser åtminstone jag att det är att föredra.

Vad som däremot förvånar mig är att så många motståndare till "Bredbandsavgift" vägrar lämna något bättre alternativ. Det räcker inte med av var mot något. I de flesta lägen måste man i sådan fall föreslå något som är bättre.

Min vän Marcus (som inte tillhör MP f.ö.) skissar i sin blogg "Branschen har makten..." på en lösing som kan vara minst lika bra.

Ett rimligt scenario vore förmodligen att lämna en tidsfrist på något år och uppmana parterna att lösa frågan. Skulle man inte efter denna tid hitta någon lösning som tillfredställer såväl företag som konsumenter, då kan det vara läge att börja prata avgift. Men nya skatter kan ju inte vara någons slags "ormolja" som ska kurera alla samhällets sjukdomar.

Sist bara något om politiskt vindflöjeri. Alltsedan tiden med Napster har jag varit positivt inställd till fildelning. När jag 2002 bestämde mig för att arbeta politiskt var det bl.a. denna fråga som var avgörande för min engagemang. God respons fann jag hos endast hos MP. Detta var en av många orsaker till att jag blev "grön". Den som tror att det är något nyväckt intresse har alltså fel.


Inga kommentarer:

Etiketter

politik (70) filosofi (18) Böcker (13) Kultur (11) Musik (11) Film (8) IT (7) religion (7) Gnäll (6) Media (6) Humor (5) Internet (5) rasism (5) Historia (4) Konst (4) Visor (4) Datorer (3) Debatt (3) Radio (3) Sunk (3) TV (3) Verslära (3) schlager (3) träning (3) Äldreomsorg (3) England (2) Etik (2) Göteborg (2) James Bond (2) Korrelation (2) Kul (2) Miljö (2) Poddradio (2) Språk (2) Teknik (2) café (2) journalistik (2) jämställdhet (2) mat (2) nostalgi (2) psykologi (2) skola (2) Barn (1) Björktavlor (1) Blog (1) Bröllop (1) Deckare (1) EU (1) Faktiodet (1) GP (1) Gnällbältet (1) HBT (1) Hyland (1) Istanbul (1) Kausalitet (1) Komik (1) Konsert (1) Kärnkraft (1) Norge (1) Original (1) Oscar Wilde (1) Povel Ramel (1) Privat (1) Recept (1) Resor (1) Ryssland (1) Rövare (1) STIM (1) Speedway (1) Spel (1) Text (1) Tidningar (1) Typografi (1) Vätgas (1) Web (1) alkohol (1) barnuppfostran (1) beethoven (1) blogg (1) bluff (1) dataspel (1) deklaration (1) diplomati (1) fiol (1) folkmusik (1) gjutjärn (1) hiphop (1) kalkon (1) kläder (1) kollektivtrafik (1) kolonialism (1) kulning (1) kärlek (1) mode (1) mässa (1) noveller (1) nyheter (1) pekoral (1) personligheter (1) rykten (1) skatt (1) skämt (1) spam (1) statistik (1) textäventyr (1) upphovsrätt (1) ylande (1)