onsdag 10 juni 2009

Lennart Hyland och jag

I många år har jag burit på en liten dröm. Kanske är det dags att dela med sig av den?

I min dröm har jag just uppfunnit en tidsmaskin och sätter den på år 1964; 45 år bakåt i tiden. Det blir naturligtvis stor uppståndelse när jag kommer fram – vilket ni som var med, naturligtvis kommer ihåg. Alla vill veta hur framtiden ska bli och därför blev jag gäst i dåtidens största mediala händelse – Hylands Hörna. Här kommer en utskrift från den bandkopia som sedan dess legat i STV:s arkiv.

Hyland: Jaaaaa, mina vänner. Vår nästa gäst är långväga ifrån. Kanske har ni hört talas om honom men här är han i alla fall i egen hög person: Clas Kristiansson
Hyland: Ja, Herr Kristiansson hur känns det att vara så långt borta från sin egen tid?
Jag: Det känns bara bra. Om än lite ovant.
Hyland: Jaaaa. Ovant jaaaa. Är det mycket som skiljer Stockolm från det Herr Kristiansson är van vid?
Jag: Ja. Till att börja med så säger vi "du" till varandra.
Hyland: Säger alla du till varandra?
Jag: Ja! Alla utom Kungen. Honom kallar vi bara Kungen. Han vill ha det så.
Hyland: Och med Kungen menar Herr Krist... förlåt menar "Du" "lillprinsen". Hur många TV-kanaler finns det 2009?
Jag: Jag vet inte. För det första är de så många att de inte går att räkna och för det andra så är programmen så dåliga att jag aldrig tittar på TV
(skratt från publiken)
Hyland: Jaaaaaaa. Vissa saker ändras inte på 45 år? Vad gör ... hmmm ... du istället.
Jag: Jag tittar på skärmen till min datamaskin - eller dator som vi säger om 45 år.
Hyland: Då måste du vara väldigt rik om du har råd med en egen datamaskin. Vad gör man en sådan?
Jag: Nästan alla har råd med egen dator 2009 och alla datorerna är hopkopplade med varandra så man använder dem för att kunna prata med varandra och även för att arbeta med.

Hyland verkar nu tappa fotfästet och byter raskt ämne...

Hyland
: Men då måste jag fråga en annan sak. Finns Systembolaget kvar 2009?
Jag: Jo. Nog har vi ett systembolag men i och med att man kan köpa hur mycket sprit man vill utomlands så har systemet blivit självbetjäning.

Här verkar Hyland få nog och utbrister:
"Att alla kallar varandra för du kan jag tro på men att människor skulle vara så dumma att de lägger pengar på datorer när man lika gärna kan prata i telefon verkar otroligt.
Men att man skulle få föra in hur mycket sprit man vill i landet gör att jag tror att Herr Kristiansson ljuger. Och ingen ska kunna lura i oss att Systembolaget blir till snabbköp i framtiden."
Här börjar husbandet spela en klämkäck låt och jag blir förd ut ur studion och satt på första bästa tidsmaskin tillbaka igen.

Jag brukar få den här drömmen när jag hör jämnåriga uttala sig om fildelning och vikten att kontrollera trafiken på Internet.
Men det kanske lättar nu när filmcensuren ska bort.

Inga kommentarer:

Etiketter

politik (70) filosofi (18) Böcker (13) Kultur (11) Musik (11) Film (8) IT (7) religion (7) Gnäll (6) Media (6) Humor (5) Internet (5) rasism (5) Historia (4) Konst (4) Visor (4) Datorer (3) Debatt (3) Radio (3) Sunk (3) TV (3) Verslära (3) schlager (3) träning (3) Äldreomsorg (3) England (2) Etik (2) Göteborg (2) James Bond (2) Korrelation (2) Kul (2) Miljö (2) Poddradio (2) Språk (2) Teknik (2) café (2) journalistik (2) jämställdhet (2) mat (2) nostalgi (2) psykologi (2) skola (2) Barn (1) Björktavlor (1) Blog (1) Bröllop (1) Deckare (1) EU (1) Faktiodet (1) GP (1) Gnällbältet (1) HBT (1) Hyland (1) Istanbul (1) Kausalitet (1) Komik (1) Konsert (1) Kärnkraft (1) Norge (1) Original (1) Oscar Wilde (1) Povel Ramel (1) Privat (1) Recept (1) Resor (1) Ryssland (1) Rövare (1) STIM (1) Speedway (1) Spel (1) Text (1) Tidningar (1) Typografi (1) Vätgas (1) Web (1) alkohol (1) barnuppfostran (1) beethoven (1) blogg (1) bluff (1) dataspel (1) deklaration (1) diplomati (1) fiol (1) folkmusik (1) gjutjärn (1) hiphop (1) kalkon (1) kläder (1) kollektivtrafik (1) kolonialism (1) kulning (1) kärlek (1) mode (1) mässa (1) noveller (1) nyheter (1) pekoral (1) personligheter (1) rykten (1) skatt (1) skämt (1) spam (1) statistik (1) textäventyr (1) upphovsrätt (1) ylande (1)