onsdag 1 april 2009

Slaskjournalistik och kulturpolitik.

En gång i tiden var jag en helt vanlig göteborgare. Jag tillhörde inte något parti, jag hade inga förtroendeposter och jag trodde att det som stod i tidningarna var sant.
Detta var för snart tio år sedan och det var ett väldigt rabalder i tidningarna kring Kom-Vux framtid. Naturligtvis trodde jag att stadens politiker saknade all handlings- och planeringsförmåga. Det var ju så de framställdes i GP och GT.
Skulle du klara av uppdraget bättre själv, brukade jag fråga mig och naturligtvis blev svaret; Javisst!
Det var därför jag fattade beslutet att bli aktiv i det enda parti vars politik jag kunde ställa upp på – Miljöpartiet. Nu blev det inte utbildning som blev mitt specialområde, utan kulturpolitiken. Där kände jag att jag hade tillräckliga kunskaper och intresse. Det är därför jag sitter som ledamot i Kulturnämnden i Göteborg.
Det var också som ledamot jag gjorde min första upptäckt. Det som stod i tidningarna hade oftast ingenting att göra, med vad så skedde ute i verkligheten. Det fabulerades och ljögs ganska friskt på redaktionerna.
Det var en ny upplevelse att utpekas som fullständig idiot – oftast på grund av något man aldrig gjort.
Det senaste exemplet på denna politik ser man i skrivande stund i GT, där man med hjälp av vinklade nyheter, förvrängda fakta och friska fabuleringar försöker få den nuvarande chefen för Röhsska Museet att framstå som en slarver och fifflare. Saken är bara den att Röhsskas chef vågar. Han vågar mer än sina företrädare. Då är det inte garanterat att man lyckas varje gång. Eller för att citera Heidenstam.

Det är skönare lyss till en sträng, som brast, än att aldrig spänna en båge.

Jag är själv glad över Teds insatser att förnya ett museum. Jag är däremot inte glad i att Göteborg har en tidning utan ansvar som ägnar kraft och tid åt att förfölja den som rör om i ankdammen.

Inga kommentarer:

Etiketter

politik (70) filosofi (18) Böcker (13) Kultur (11) Musik (11) Film (8) IT (7) religion (7) Gnäll (6) Media (6) Humor (5) Internet (5) rasism (5) Historia (4) Konst (4) Visor (4) Datorer (3) Debatt (3) Radio (3) Sunk (3) TV (3) Verslära (3) schlager (3) träning (3) Äldreomsorg (3) England (2) Etik (2) Göteborg (2) James Bond (2) Korrelation (2) Kul (2) Miljö (2) Poddradio (2) Språk (2) Teknik (2) café (2) journalistik (2) jämställdhet (2) mat (2) nostalgi (2) psykologi (2) skola (2) Barn (1) Björktavlor (1) Blog (1) Bröllop (1) Deckare (1) EU (1) Faktiodet (1) GP (1) Gnällbältet (1) HBT (1) Hyland (1) Istanbul (1) Kausalitet (1) Komik (1) Konsert (1) Kärnkraft (1) Norge (1) Original (1) Oscar Wilde (1) Povel Ramel (1) Privat (1) Recept (1) Resor (1) Ryssland (1) Rövare (1) STIM (1) Speedway (1) Spel (1) Text (1) Tidningar (1) Typografi (1) Vätgas (1) Web (1) alkohol (1) barnuppfostran (1) beethoven (1) blogg (1) bluff (1) dataspel (1) deklaration (1) diplomati (1) fiol (1) folkmusik (1) gjutjärn (1) hiphop (1) kalkon (1) kläder (1) kollektivtrafik (1) kolonialism (1) kulning (1) kärlek (1) mode (1) mässa (1) noveller (1) nyheter (1) pekoral (1) personligheter (1) rykten (1) skatt (1) skämt (1) spam (1) statistik (1) textäventyr (1) upphovsrätt (1) ylande (1)