onsdag 16 januari 2008

Språkpoliseri

Jag har slutat bry mig. Slutat att irritera mig på språkfel och särskrivningar. En "brun hårig sjuk sköterska" får stå vid en "bar disk" hur mycket hon vill för min del. Bara jag slipper vara där.
Däremot blir vissa grodor ibland så löjliga att man inte kan låta bli att storskratta. Jag såg en DVD-film på "Gumperts" häromdagen. (Jo jag vet det heter något annat numer men för mig är boklådan i Nordstan, Göteborg ändå alltid Gumperts. Precis som leksaksaffären bredvid heter Alida Söderdahl.)
På baksidan kunde man ungefär läsa följande text.
"Denna film handlar om en katolsk präst, vilken är trött på livet. Han har nämligen till uppgift att arbeta som spirituell detektiv."
Kan tro att det kan bli jobbigt att gå omkring och vara trevlig och fryntlig hela tiden. Den som skrev baksidestexten är fel person på fel plats. Men grodan är vacker.

Inga kommentarer:

Etiketter

politik (70) filosofi (18) Böcker (13) Kultur (11) Musik (11) Film (8) IT (7) religion (7) Gnäll (6) Media (6) Humor (5) Internet (5) rasism (5) Historia (4) Konst (4) Visor (4) Datorer (3) Debatt (3) Radio (3) Sunk (3) TV (3) Verslära (3) schlager (3) träning (3) Äldreomsorg (3) England (2) Etik (2) Göteborg (2) James Bond (2) Korrelation (2) Kul (2) Miljö (2) Poddradio (2) Språk (2) Teknik (2) café (2) journalistik (2) jämställdhet (2) mat (2) nostalgi (2) psykologi (2) skola (2) Barn (1) Björktavlor (1) Blog (1) Bröllop (1) Deckare (1) EU (1) Faktiodet (1) GP (1) Gnällbältet (1) HBT (1) Hyland (1) Istanbul (1) Kausalitet (1) Komik (1) Konsert (1) Kärnkraft (1) Norge (1) Original (1) Oscar Wilde (1) Povel Ramel (1) Privat (1) Recept (1) Resor (1) Ryssland (1) Rövare (1) STIM (1) Speedway (1) Spel (1) Text (1) Tidningar (1) Typografi (1) Vätgas (1) Web (1) alkohol (1) barnuppfostran (1) beethoven (1) blogg (1) bluff (1) dataspel (1) deklaration (1) diplomati (1) fiol (1) folkmusik (1) gjutjärn (1) hiphop (1) kalkon (1) kläder (1) kollektivtrafik (1) kolonialism (1) kulning (1) kärlek (1) mode (1) mässa (1) noveller (1) nyheter (1) pekoral (1) personligheter (1) rykten (1) skatt (1) skämt (1) spam (1) statistik (1) textäventyr (1) upphovsrätt (1) ylande (1)