måndag 2 april 2012

Om korrelation och kausalitet


Jag har börjat lyssna till Skeptikerpodden. På ett sätt är det en ganska enkelspårig podd men den ger ändå en del stringenta perspektiv. Skeptisism verkar vara en form av tänkande som ska begränsa människan till ett strikt vetenskapligt tänkande - alltså en form av positivism.
Jag är väl av den åsikten att vetenskapen kan väl förklara hur något går till. Religionens uppgift är att förklara varför något sker. Men det känns inte som om Skeptikerpodden delar denna syn.
Utifrån ett empiriskt och evidensbaserat synsätt försöker de rensa upp i en snårskog av alternativ- och komplemetärmedicin och för det mesta tycker jag detta är lovvärt. Även om det finns en tendens att slänga ut barnet med badvattnet.

Nåväl... mitt i alltihopa hör jag en mening som sätter igång mitt tänkande: "Korrelation och Kausalitet är inte samma sak". Detta är något som fyllt min stackars hjärna i många år. Hur ska man enkelt formulera det faktum att bara därför att man funnit ett matematiskt samband så är det inte samma sak att det finns någon orsak och verkan knutet till detta. Tänker man länge på detta så finner man att mycket av det vi betraktar som sanningar och många av de argument som framförs är helt baserade på korrelation. Inte på kausalitet. Tror faktiskt att jag ska ägna lite tid åt att reda upp detta i några kommande blogginlägg. Ni som ev. läser det jag skriver kan ju använda mina inlägg i stället för sömntabletter. Lite naturmedicin sådär.

Inga kommentarer:

Etiketter

politik (70) filosofi (18) Böcker (13) Kultur (11) Musik (11) Film (8) IT (7) religion (7) Gnäll (6) Media (6) Humor (5) Internet (5) rasism (5) Historia (4) Konst (4) Visor (4) Datorer (3) Debatt (3) Radio (3) Sunk (3) TV (3) Verslära (3) schlager (3) träning (3) Äldreomsorg (3) England (2) Etik (2) Göteborg (2) James Bond (2) Korrelation (2) Kul (2) Miljö (2) Poddradio (2) Språk (2) Teknik (2) café (2) journalistik (2) jämställdhet (2) mat (2) nostalgi (2) psykologi (2) skola (2) Barn (1) Björktavlor (1) Blog (1) Bröllop (1) Deckare (1) EU (1) Faktiodet (1) GP (1) Gnällbältet (1) HBT (1) Hyland (1) Istanbul (1) Kausalitet (1) Komik (1) Konsert (1) Kärnkraft (1) Norge (1) Original (1) Oscar Wilde (1) Povel Ramel (1) Privat (1) Recept (1) Resor (1) Ryssland (1) Rövare (1) STIM (1) Speedway (1) Spel (1) Text (1) Tidningar (1) Typografi (1) Vätgas (1) Web (1) alkohol (1) barnuppfostran (1) beethoven (1) blogg (1) bluff (1) dataspel (1) deklaration (1) diplomati (1) fiol (1) folkmusik (1) gjutjärn (1) hiphop (1) kalkon (1) kläder (1) kollektivtrafik (1) kolonialism (1) kulning (1) kärlek (1) mode (1) mässa (1) noveller (1) nyheter (1) pekoral (1) personligheter (1) rykten (1) skatt (1) skämt (1) spam (1) statistik (1) textäventyr (1) upphovsrätt (1) ylande (1)