tisdag 25 januari 2011

Vi och dom?

En gång i tiden lyssnade jag på dem som ansåg att rasismen kunde tigas ihjäl. Jag borde ha insett att det kan den inte. Tiger man så ges en bara möjlighet att växa vidare och gro sig stark.
Det är ju inte så att jag egentligen tror att ingrodda sverigedemokrater kan övertygas om att de har fel. Men det finns en stor grupp människor i en mer ljusbrun zon, i dess ideologiska närhet, som kan bli attraherade dess förenklade resonemang. Därför envisas jag med att sprida mina tankefrön för vinden. I förhoppningen om att de någonstans kan slå rot.

I dagens nätupplaga läser jag två artiklar som handlar om SD och dess partiledare - Han Åkesson ni vet.

Till att börja med så har han deltagit i ett samtal i Engelbrektskyrkan, i Stockholm, tillsammans med biskopen Eva Brunne och Maciej Zaremba, journalist på Dagens Nyheter.

"Åkesson sade att det SD vänder sig emot är de invandrare som inte vill vara "vi" utan isolerar sig från svenska samhället och vill fortsätta vara "dem"." - enlig DN.

Vad man tror på är att de som flyttar till Sverige ska assimileras in i det Svenska samhället. Flyttar man hit ska man därför radera hela sin bakgrund. sina minnen och erfarenheter. Man ska genomgå en total metamorfos och förvandlas till en äkta svensk. Integration finns inte i Åkessons föreställningsvärld. Ej heller det faktum att där olika människor möts så kan man också byta erfarenheter och därmed berika varandra.
"Vi" blir hos SD ett uttryck för ett staket kring den svenska kulturen. "De" blir därför de som inte vill stängas in bakom staketet.
Jag kallar sådant rasism.

Dessutom har JÅ gjort ett inlägg på DN Debatt. Kontentan, om jag förstått det rätt, är att SÄPO bör koncentrera sig på Islamsk terrorism, eftersom detta utgör det stora hotet mot Sverige.
Jag tycker också att terrorismen utgör ett stort hot men personligen är jag mer orolig för vad som händer i Moskva och bland olika separatister runt om i världen.

Eller för att uttrycka det mer tydligt. All terrorism ska bekämpas. Att koncentrera sig enbart på den fundamentalistiskt muslimska är ytterligare ett uttryck för SD:s rasistiska hållning.
Problemet är fundamentalism och terrorism. Inte islam.

8 kommentarer:

Anonym sa...

tack för dina tankar. Håller med dig om det du skriver.

Jimmie verkar ha en förkärlek för att avhandla just muslimskt troende terrorister, vilket är något som behöver diskuteras, men i så fall i en större kontext som innefattar terrorism utifrån ett större sammanhang, utan ett islamskt tema.

Angående integration anser jag inte att det enbart är muslimer som behöver anpassa sig till det svenska samhället. Samhället är dynamiskt och i och med införande av en ny "parameter" (invandring), så förändras samhället permanent. Utifrån ett sådant resonemang anser jag att det även finns ett behov av att anpassa svenskar till det nya samhället, ett samhälle som är mer mångkulturellt än vad det svenska samhället tidigare varit. Detta handlar inte om att svenskar behöver ge upp sina traditioner eller liknande, utan om att utrusta svenskar med verktyg kunskapsmässigt, så att de är rätt utrustade när de möter samhället som det ser ut idag. Det är lite "att gilla läget" kanske. Ett läge som jag anser är positivt, men framförallt ett läge som är.

I brist på verktyg att förstå sin omgivning, så tror jag
förenklade slutsatser och resonemang lätt kan slå rot och argument som har sin rot i xenofobi kan lättare gå hem hos människor som egentligen vill väl.

Slutligen, jag vet inte om jag med nödvändighet hade kallat det rasism, däremot definitivt xenofobi. Utan att mena att märka ord.

Mvh

Resignerad

Maximilian van Kasteel sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Bengt Held sa...

Claes

Jag håller med om det mesta du skriver men invänder mot en sak.

"Vi" blir hos SD ett uttryck för ett staket kring den svenska kulturen. "De" blir därför de som inte vill stängas in bakom staketet.
Jag kallar sådant rasism."

Rasism är att bedöma människor efter deras hudfärg och etnicitet. Devalvera inte det ordet till att slängas ur om allt du ogillar i integrationsdebatten.

Att kräva assimilation är främlingsfientligt men inte rasistiskt om vederbörande även accepterar svarta, araber, japaner etc som blir assimilerade.

Bengt

finskan sa...

Vi, arbetskraftsinvandrare, har vår historia, ett kapitel svensk invandringspolitik, som lagts i minnenas arkiv.
Det är inte utan viss bitterhet vi ser på, hur det Sverige, vi byggde upp och trodde på, blev. Ingen utan vår historia förstår våra känslor här. Från den stund vi kom var vi produktionsenheter, självförsörjande, lojala. Vi kom inte för att kräva. Hur vi behandlades, vet bara vi själva. Vi bet ihop, kände vår plikt och var tacksamma, även när elakheter och osäkerhet inför det svenska sved i skinnet. Om vi kunde svenska var ointressant, vi kunde ju arbeta. Ingen kom utan löfte om jobb, bostad ordnade vi ofta själva. Vad vi gjorde av vårt kulturarv var ingen som tänkte på,
minns en landsmaninna som blev åtalad/dömd till böter för urgammal tradition i matlagning.
Familjebildning och barn införde den svenska kulturen i våra liv.
Vi var många, vi var mångkulturella, hårt påpassade av massmedian, fördomsfullt bemötta av många.
Vi, tysta folket som byggde för alla de som kommit efter oss.
Tryggar de oss, när vi inte längre är produktionsenheter?

Clas Kristiansson sa...

Till finskan

Jag tänkte inte föra debatten vidare men det du skrev träffade rakt i hjärtat. Detta är något som åtminstone jag vetat hela mitt liv men förträngt.

Det enda jag kan säga är... Låt oss aldrig göra om samma misstag.

Anonym sa...

Vad pratar ni om?

Jag assimilerade mig i det svenska samhället.
Mina vänner- Svenskar. Jag har inte koppling till mitt egen religös eller kultur.
J Pratar ni om? Jag lärde mig språket och jag arbetar och studerar sen jag har kommit till Sverige! Men trots detta förväntar jag att betya mig på ett Svenskt sätt och glömma min egen bakgrund annars accepteras inte jag i samhället!

Jag assimilerade mig mne fortfarande inte kan ha ett jobb! så va Fa* prata ni om. Rasism existerar och det är starkt kopplad till önskan att alla ska agera utifrån dem svenska värderingar ! Titta bara vad som händer när jag pratar svenska på mitt sätt under ett möte! Man ska inte avbryta, man ska inte ha brottom och hemskt om man sätter konflikter igång eller går mot systemet! Även om detta görs på det bästa svenska uttalandet!

Och: Mitt dåligt skrivandet inte beror på att jag inte lärde mig språket! Jag håller kandidat examen från Gbg universitet! Det beror på att jag är upprörd och att jag inte har varit i sverige lång tillräckligt!

Unknown sa...

Jag haaller till 100% med om allt vad "Munever Rega (assimilerad invandrare)" skrev. Laes det igen! Jag "kunde inte sagt det baettre sjaelv", assimilerad invandrare som jag aer. Jag lever och arbetar i Afrika sedan 1982, och fraan foersta dagen saa fick jag inslaget i skallen av svenska staten (dvs. SIDA, min foersta arbetsgivare i Afrika, som jag skulle representera) att det aer "ta seden dit man kommer" som gaeller, i alla laegen! Fast det tycks ju inte gaella foer de invandrare som Svenska staten tar till Sverige...utan bara foer Svenskar som staten skickar utomlands! Mycket maerkligt. Jag aer medborgare i det Afrikanska landet Mocambique och reste senast i helgen med mitt Mocambikanska pass foer att se landskampen i fotboll mellan Sverige och Sydafrika. Med stolthet! Ingen har tvingat mig att bli medborgare haer, jag tyckte bara att man ska ta seden dit man kommer: Tycker man att det aer saa trevligt att emigrera till ett annat land saa ska man bli medborgare daer ocksaa - aeven om det, som i mitt fall, inte ger naagra foermaaner, utan mest av egen stolthet samt respekt foer dom som tagit emot mig. Haer foervaentar ingen sig att jag skall "dansa till trummor", men samtidigt inte heller att jag skall kraeva land och pengar av staten foer att bygga "min kyrka". Varken jag eller naagon annan haer vill veta av naagon kulturimperialism.

Clas Kristiansson sa...

Sorry Niklas men du är inte det minsta assimilerad. Du talar fortfarande Svenska, du lyssnar på svensk musik och du hejar på Sverige i fotboll.
Hade du varit assimilerad hade du aldrig gjort något sådant.

Du är anpassad. Du visar hänsyn och man skulle kunna tänka sig att du är integrerad.

Assimilerad är något helt annat. Så mitt senaste inlägg så kan vi fortsätta diskussionen där.

Etiketter

politik (70) filosofi (18) Böcker (13) Kultur (11) Musik (11) Film (8) IT (7) religion (7) Gnäll (6) Media (6) Humor (5) Internet (5) rasism (5) Historia (4) Konst (4) Visor (4) Datorer (3) Debatt (3) Radio (3) Sunk (3) TV (3) Verslära (3) schlager (3) träning (3) Äldreomsorg (3) England (2) Etik (2) Göteborg (2) James Bond (2) Korrelation (2) Kul (2) Miljö (2) Poddradio (2) Språk (2) Teknik (2) café (2) journalistik (2) jämställdhet (2) mat (2) nostalgi (2) psykologi (2) skola (2) Barn (1) Björktavlor (1) Blog (1) Bröllop (1) Deckare (1) EU (1) Faktiodet (1) GP (1) Gnällbältet (1) HBT (1) Hyland (1) Istanbul (1) Kausalitet (1) Komik (1) Konsert (1) Kärnkraft (1) Norge (1) Original (1) Oscar Wilde (1) Povel Ramel (1) Privat (1) Recept (1) Resor (1) Ryssland (1) Rövare (1) STIM (1) Speedway (1) Spel (1) Text (1) Tidningar (1) Typografi (1) Vätgas (1) Web (1) alkohol (1) barnuppfostran (1) beethoven (1) blogg (1) bluff (1) dataspel (1) deklaration (1) diplomati (1) fiol (1) folkmusik (1) gjutjärn (1) hiphop (1) kalkon (1) kläder (1) kollektivtrafik (1) kolonialism (1) kulning (1) kärlek (1) mode (1) mässa (1) noveller (1) nyheter (1) pekoral (1) personligheter (1) rykten (1) skatt (1) skämt (1) spam (1) statistik (1) textäventyr (1) upphovsrätt (1) ylande (1)